الکترواستیل برند دومی به نام پلادیوم ( PLADIUM ) را ثبت کرده است و همان یخچال فریزرهایی را که با نام الکترواستیل تولید می کرده است با برند جدید پلادیوم تولید و روانه بازار می کند.

حال شاید این سئوال پیش بیاید که با وجود خوش نامی و اعتبار الکترواستیل؛ تولید کننده چرا باید این کار را بکند؟ و پرسش مهمتر آنکه چرا مصرف کننده و خریدار با وجود یخچال فریزرهای الکترواستیل در بازار؛ باید برند پلادیوم همان یخچال فریزرها را خریداری کند؟ پاسخ به این پرسش و پرسش های مشابه را بایستی در تفاوت نام و نشان تجاری با برند و مزایای ثبت برند جستجو کرد.

در ادامه مقاله سعی می کنیم در دو بخش، به پرسش های مطرح شده پاسخ دهیم. در بخش اول، به چرایی تولید پلادیوم می پردازیم در بخش دوم هم به چرایی خرید پلادیوم خواهیم پرداخت. چرایی تولید؟ نام و نشان تجاری هر شخص یا چیزی را با نامی صدا می زنند و می خوانند.

در عالم اقتصاد و کسب و کار هم، نام داشتن کالاها می تواند راهی برای بازگشت مشتری به سوی فروشنده و تولید کننده باشد تا مجددا همان کالا را درخواست و خریداری کند.نام تولید ککندگان در ابتدای امر بر روی کالاها نقش می بست و به سبب اینکه تعداد کالاها در بازار کم بود همین موضوع کفایت می کرد. اما به مرور زمان همه چیز تغییر کرد و متحول شد. با افزایش تولید کننده ها و کالاها در بازار هزینه ورود به بازار و رسوخ در بازار و کسب نظر مساعد مشتریان روز به روز سخت تر شد.

اسامی فراوان و تبلیغات کالا باب و مرسوم شد. رقابت فشرده و تولید کنندگان فراوان سبب شدند که نام ها در اذهان کمتر بماند نتیجه آن شد که شرکت ها به علائمی روی آوردند که معرف آنها باشد و در ضمن در یاد و خاطر مشتری ها هم به راحتی نفوذ کند و ماندگار شود. در این زمان بود که لوگو متولد شد. لوگو ( LOGO ) یا «نام و نشان تجاری» همان علامت و معرفی است که باعث بازگشت مشتری به چرخه تولید و تقاضا می شود. از اعتماد سازی تا جذب منابع جدید یکپارچه در برند سازی از سویی هزینه های سربار تولید همپای نوسازی ناوگان تولید روز افزون می شد و از اینرو تولید کنندگان بایستی راهی برای بهره وری بیشتر سرمایه گذاری هایشان را جستجو می کردند.

از سوی دیگر بازار نسبت به ورود و تخلیه ی برخی نام و نشان های تجاری کالاها واکنش های اعجاب برانگیزی نشان می داد. البته بی شک عوامل دیگری نیز دخیل بود تا برنامه ریزان و مدیران اقتصادی واژه و مفهومی جدید وارد حوزه کسب و کار کنند: “برند” !؟ برند فراتر ار نشان تجاری نشان تجاری و لوگو فقط معرف و نامی برای شناسایی یک کالا یا خدمت است اما برند مفومی وسیع تر و عمیق تر دارد. نگاه برند به تولید، مشتری، بازار، سرمایه گذاری و همه ی عوامل دخیل در اقتصاد یک نگاه بلند مدت و حتی استراتژیک است. برند جزئی از دارایی است که پیش تر نیز به عنوان اعتبار در بازار و اقتصاد نقش ایفاء می کرده است اما با ابداع و ابتکار واژه برند و گفتمان سازی پیرامون آن؛ سعی در کاربردی تر کردن آن دارد. در همین راستا بود که قانون گذاران ثبت برند و محافظت از آن را به عنوان یک اصل قانونی کسب و کار به جریان انداختند تا از فعالیت های اقتصادی حمایت کنند و البته حسابرسی های شرکتی ارزشی را برای هر برند در نظر گرفتند. مطالعه بیشتر : بازار چگونه کار می کند؟ اگر نام و نشان تجاری، «معرف شرکت» باشد؛ برند، «شخصیت شرکت» است.

هر فرد و جماعت و شرکتی هم خواه ناخواه شخصیتی دارد که وابسته به خلق و خوی جمعی شان است و نظمی که کارکنان با هدایت مدیران در محیط کسب و کرشان بوجود می آورند. ضمن اینکه مشتری به عنوان پایه و اساس بازار و اقتصاد حتما در شکل گیری و هویت یک سازمان نقش ایفاء می کند. دسترسی به منابع، نیاز همیشگی تولیدکننده حتی الکترواستیل کمبود (!؟) واژه ایی بنیادین در اقتصاد که به شدت با منابع گره خورده است و مدیریت یک کسب و کار یا یک اقتصاددان بایستی همیشه آن را در ذهن داشته باشد و از شرایط تحقق منابع برای صرف در مخارج؛ اطمینان خاطر داشته باشد. یک کارخانه در دراز مدت بارها نیازمند تزریق سرمایه گذاری جدید می شود وقتیکه ماشین آلات فرسوده می شوند می طلبد که خط تولیدش را بروز کند، وقتی که فناوری تولید چه در کمیت و چه به لحاظ کیفی متحول می شود باز هم نیازمند سرمایه گذاری است. در شرایط تغییر قیمت مواد اولیه و حتی نوسانات شدید اقتصادی محیطی که کسب و کار در آن به فعالیت می پردازد مثل همین نوساانات شدید اخیر دلار در ایران. از این نیاز مبرم و انکار ناپذیر که بگذریم به روشهای تامین مالی می رسیم. برند سازی به عنوان یک روش تامین مالی راه های مختلفی برای تامین مالی یک پروژه یا کسب و کار وجود دارد. استقراض بانکی شایع ترین روش ست که البته بهترین روش نیست.اگر تولید کننده باشید و کالا به بازار عرضه می کنید یکی از بهترین روش های تامین مالی؛ بهره برداری از تفاوت قیمت ذاتی کالا و قیمت مبادله ایی آن می باشد. دستیابی به یک ارزش مبادله ای بالاتر از ارزش ذاتی کالا می تواند راهی باشد تا تولید کننده با کمترین هزینه ممکن به پول برسد. چرایی خرید؟ در نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران در طی دو مصاحبه ی جداگانه با افراد تاثیرگذار در راه اندازی برند پلادیوم به دنبال پرسش از چرایی خرید برند پلادیوم به نسبت الکترواستیل بودم. این افراد عبارت بودند از:

جناب آقای دکتر محمد زاده صاحب برند پلادیوم و مدیرعامل کارخانه الکترواستیل

آقای یدالهی مدیر واحد تحقیق و توسعه کارخانه الکترواستیل بود

فعلا هیچ!؟

در پایان مصاحبه ها با این عزیزان فهمیدم که فعلا هیچ مزیتی در انتخاب پلادیوم نسبت به الکترواستیل برای خریدار وجود ندارد.

البته این را هم بگویم که زعم مدیران هیچ تفاوتی بین یخچال های الکترواستیل و پلادیوم وجود ندارد. پس هر وقت یکی از این دو برند در دسترس نبود با اطمینان خاطر از کیفیت و مشخصه های فنی کالا ؛ برند دیگری را بخرید.

پلادیوم بخرید:

اگر به هر دلیلی نامی خارجی می خواهید! اگرچه بعید می دانم الکترواستیل هم نامی ایرانی باشد اما از آنجا که مدت زیادی است یخچال فریزرهایش تولید می شود پس به نوعی همه می دانند که یخچال فریزرهایش ایرانی است. در صورتیکه برند جدید پلادیوم به دلیل ناشناخته بودن می تواند یک برند کاملا خارجی تلقی شود. پس اگر قصد خرید جهیزیه دارید و ازحرف و حدیث اطرافیان که «فلانی کالای ایرانی خریده !؟» می خواهید در امان باشید می توانید

پلادیوم بخرید!

اگر می خواهید اولین نفری باشید که یک ساید شیک با نام خارجی داشته باشید پلادیوم بخرید.

پلادیوم بخرید:

اگر می خواهید خدمات پس از فروش بهتری دریافت کنید! شبکه توزیع یخچال فریزرهای پلادیوم با شبکه توزیع و پخش یخچال فریزرهای الکترواستیل بنا به دلایل مختلفی که ذکر بیانش در این مجال نمی گنجد ؛ کاملا متفاوت است و شرکتی که پخش پلادیوم را بر عهده دارد با آگاهی کامل از اینکه چرا مشتری باید پلادیوم در شرایط برابر با وجود کالای الکترواستیل بپسندد!؟ به تمرکز بر روی خدمات پس از فروش بهتر پلادیوم نسبت به الکترواستیل روی آورده است. آگاهی از برنامه شرکت صفابازار پارس برای ارائه خدمات پس از فروش بهتر پلادیوم البته برنامه های شرکت صفابازار پارس به مرور زمان و با سازمان دهی پرسنل و سازمان و متناسب با تکمیل شدن موجودی انبارش و صد البته محیا شدن اعتبارات لازم محقق خواهد شد.

پلادیوم بخرید :

اگر می خواهید از کالا، کارگر و تولیدکننده ایرانی حمایت کنید در شرایط اقتصادی که کارخانه ها و برندهای ایرانی با مشکلات عدیده ای برای تولید مواجه هستند. خرید یخچال فریزرهای پلادیوم کمکی است که مصرف کننده غیرتمند از اشتغال و تولید در کارخانه الکترواستیل می کند. البته ما (توزیع کننده پلادیوم) به شما قول می دهیم که این حمایت شما بی پاسخ نماند و برنامه ایی برای پاسخگویی بهتر و بیشتر تولید کننده به مشتری بریزیم و عملیاتی کنیم.

پلادیوم بخرید :

تا قیمت ها کاهش و بهره وری در منابع مالی محقق شود یخچال فریزرهای الکترواستیل در یک فرآیند سنتی فروش به بازار عرضه می شود یعنی کسبه به شرکت پخش کننده مراجعه می کنند یا از موجودی انبار پخش خرید می کنند یا درخواست خرید بواسطه ی فقدان کالا در انبار از طریق پخش به تولید کننده منتقل می شود در نهایت کالا روی خط تولید می رود. در حالیکه سیستم فروش یخچال فریزرهای پلادیوم کاملا نوین و منطبق بر وب و فروش اینترنتی است یعنی سعی کرده ایم تا پایگاه اطلاعاتی مان را در اختیار کارخانه قرار دهیم و سفارشاتمان برای خرید موجودی انبار را متناسب با بازار می کنیم تا کالاهای انباری حداقل خواب را تا زمان فروش داشته باشند. بدین ترتیب همین زنجیره درخواست کالا با سرعت بهتری نسبت به شکبه توزیع سنتی به کارخانه منتقل می شود تا رویه ی تزریق مالی به کارخانه نیز بهبود بیاید و در نهایت بواسطه ی خواب کمتر سرمایه در کالاهای تولیدشده؛ در یک برنامه دراز مدت؛ قیمت کالاها کاهش یاید. پلادیوم بخرید : اگر می خواهید یک رویه جدید در چرخه ی تولید کالا در کارخانه الکترواستیل را مطالبه کنید مردم الکترواستیل را می خرند چون با توجه به بضاعت مالی شان و از بین کالاهای ایرانی موجود در بازار به الکترواستیل اعتماد کرده اند اما به ما عنوان شرکت پخش پلادیوم به شما خریدار محترم می گوییم پلادیوم بخرید تا شاهد تغییراتی مثمر ثمر در فرآیند تولید و پاسخگویی تولید کننده با توجه به اینکه یک برند جدید نیازمند یک برنامه کاری جدید و یک اعتمادسازی جدید می باشد ما به عنوان زبان گویای مشتری پیگیر این تغییرات خواهیم بود چون ما نیز به نوعی در این برند سهیم و شریک هستیم و از قبل خواسته ها و مطالبات مشتریان و عملکرد کارخانه منتفع یا متضرر می شویم. پلادیوم بخرید : برای گذر از دروازه ی حال به آینده!؟ در نهایت از شما مشتری ارجمند و فهیم که دغدغه ایرانی سربلند و عزتمند دارد؛ می خواهیم که پلادیوم بخرید تا به استقبال آینده ای روشن در عرصه تولید ملی و اقتصاد برویم. اقتصادی که صادرات محور و مشتری گرا باشد و بازاری که به اصالت های نام و نشانش بازگردد. البته جدای از برنامه های شرکت صفا بازار پارس برای برند پلادیوم؛ به زعم جناب آقای محمدزاده – مدیرعامل شرکت الکترواستیل و صاحب برند پلادیوم –شرکت برنامه ایی دارد که در آینده پلادیوم را به برند لوکس و لاکچری الکترواستیل تبدیل کند.